Dieta DASH z niższym poziomem sodu

cheat meal of chocolate and strawberries


Jak twierdzą specjaliści, lekarze i naukowcy, stosowanie zbilansowanej diety DASH już w około dwa tygodnie pozwoli obniżyć ciśnienie tętnicze krwi nawet o kilkanaście mm/HG. W wielu przypadkach obniżenie ciśnienia nawet o kilka mm może nie tylko usprawnić pracę całego organizmu, ale też zniwelować ryzyko zagrożenia życia.

Głównym celem popularnej, zdrowej i zalecanej przez specjalistów diety DASH jest przede wszystkim obniżenie poziomu sodu w organizmie. Zależnie od stanu zdrowia oraz ogólnego samopoczucia, osoby cierpiące na zaburzenia ciśnienia mogą zdecydować się na wybór jednego z dwóch wariantów takiej diety.

Warianty diety DASH

Pierwszym z nich jest tak zwana “standardowa dieta DASH”. Przebywając na niej powinno się spożywać nie więcej niż 2300 miligramów sodu na dobę. Jednakże aby zapobiec ryzyku wystąpienia poważnych powikłań i komplikacji, osoby z podwyższonym ciśnieniem nie powinny spożywać więcej niż 1500 miligramów sodu dziennie. Ten drugi wariant diety nazywa się potocznie “dietą DASH z obniżonym poziomem sodu” eco slim opinie.

Spożywanie mniejszej ilości sodu w potrawach, powodującego podwyższone ciśnienie tętnicze krwi zaleca się obecnie głównie osobom starszym oraz długotrwale cierpiących na zaburzenia ciśnienia. Jednakże o wyborze rodzaju diety powinien zdecydować przede wszystkim lekarz, który dobierze dla nas zarówno najzdrowszy jadłospis, jak i fachowo doradzi, co wolno, a czego nie wolno jeść podczas diety.

Duże ilości sodu zawierają przede wszystkim produkty takie jak mleko, sery, jogurty, warzywa oraz woda mineralna. Aby więc skutecznie obniżyć ciśnienie, powinno się zrezygnować ze spożywania większej ilości przetworów mlecznych. Korzystniej będzie więc zjeść na śniadanie czy kolację lekkie danie z makaronem, ryżem lub kromkę pełnoziarnistego pieczywa z chudą wędliną, plastrem pomidora lub pastą jajeczną. Warto przy tym pamiętać, iż podczas przebywania na diecie DASH obok znacznych ilości sodu powinno się także unikać spożywania tłuszczy, słodyczy oraz alkoholu i kofeiny.

blueberries with strawberries and granola

Dieta a palenie, alkohol, kofeina

Głównym celem diety DASH jest przede wszystkim obniżenie ciśnienia tętniczego krwi oraz poziomu sodu w spożywanych pokarmach.

Jednakże rezygnacja z dużej ilości tłuszczów i wprowadzenie do jadłospisu większej ilości pełnoziarnistego pieczywa, chudego, gotowanego mięsa oraz warzyw i owoców to jeszcze nie wszystko. Aby cieszyć się pełnią zdrowia oraz witalnością każdego dnia, powinno się również zrezygnować z używek, takich jak alkohol, papierosy i kofeina.

Częste picie kawy, napojów bogatych w kofeinę oraz wysokoprocentowych alkoholi znacznie podwyższa ciśnienie tętnicze krwi. Dlatego też, przebywając na diecie sprzyjającej odchudzaniu lub poprawie sprawności organizmu, dzięki której możliwe jest obniżenie ciśnienia nawet o kilka milimetrów/HG, powinno się całkowicie zrezygnować z alkoholu i kofeiny. Co prawda kobiety mogą pozwolić sobie na wypicie od czasu do czasu niezbyt mocnego drinka, zaś Panom pozwala się na wypicie dwóch takich napojów w ciągu jednego dnia. Pamiętajmy jednak, aby nie przesadzać z alkoholem i kawą, ponieważ w takim przypadku nawet zbilansowane menu nie obniży skutecznie naszego ciśnienia.

Podczas przebywania na diecie DASH warto również zrezygnować z palenia papierosów, które mają niekorzystny wpływ zarówno na ciśnienie, jak i na ogólny stan zdrowia czy nawet nasze samopoczucie. Papierosy są bardzo szkodliwe, nie tylko dla płuc, ale również dla cery i serca, dlatego też odradzamy palenie, nawet w przypadku nie przebywania na diecie odchudzającej czy obniżającej ciśnienie tętnicze krwi.

Warto w tym miejscu dodać jeszcze, iż profilaktyka leczenia nadciśnienia tętniczego polega przede wszystkim na zmianie stylu życia. Zanim więc zdecydujecie się Państwo na wprowadzenie do Waszej diety produktów bogatych w błonnik, potas, magnez i białko, powinniście przede wszystkim zwiększyć aktywność fizyczną.

Ograniczenie używek, takich jak kawa czy alkohol oraz zaprzestanie palenia papierosów nie tylko znormalizuje masę ciała, pozwalając na znaczne schudnięcie, ale również poprawi Wasze samopoczucie. Stosowanie się do zaleceń diety DASH w dłuższej perspektywie obniży również ciśnienie i zapewni Wam zdrowie każdego dnia.

Rate this post